Kategorier
Marknadsföring

Allt du behöver veta om sökmotoroptimering

Många företag inser värdet av att avsätta en stor post i budgeten för marknadsföring. Genom att visa upp företaget i olika kanaler så skapas ett namn och man börjar förknippas med någonting – vilket i sin tur leder till nya kunder och en större omsättning. Enkelt och logiskt: de flesta är medvetna om vikten av marknadsföring, men de har emellertid ingen aning om vad som fungerar och vad som inte gör det. Landskapet har ritats om och en helt ny spelplan har skapats vad gäller marknadsföring. Sökmotoroptimering är en sak som definitivt har lett till denna förändring.

Vad är då sökmotoroptimering? Vi går igenom detta genom att rada upp några viktiga punkter som dels visar vad det handlar om, dels vilka fördelar som finns och dels att det också handlar om en hel del fallgropar. Sökmotoroptimering innebär att man arbetar för att ett företag ska ranka högre på Google under ett – eller flera – specifika sökord.

Om du säljer exempelvis värmepumpar i Gävle – ja, då vill du att ditt företag ska synas om någon söker på just detta. Du vill hamna i toppen på den lista som Google presenterar vid varje sökning och du vill genom detta också dra till dig nya kunder till den tjänst du erbjuder. Det var kortfattat om sökmotoroptimering, men här nedan följer lite kött att addera till de benen:

  • Hårt, professionellt jobb. Sökmotoroptimering och en hög placering i Googles organiska lista handlar inte om slumpens skördar. Tvärtom: det är frukten av ett hårt, långsiktigt jobb. Google rankar alla sidor utifrån relevans och man gör det genom avancerade algoritmer som känner av huruvida informationen som finns på en sida verkligen stämmer överens med det besökaren söker efter.
  • Fuskjobb bestraffas. Man ska dock vara väldigt vaksam på vilken byrå inom SEO man väljer. Det går inte att lova en plats på förstasidan på Google och att detta ska under en viss tid. Det går exempelvis att via spam och via kopierade texter lura sig till en hög placering – men det kommer också med ett straff. Google har blivit betydligt bättre på att penalisera uppenbart fusk och detta kan innebära att en sida försvinner långt, långt ner i rankingen.
  • Kombineras med SEM. Vad gäller sökmotoroptimering så är det skynda långsamt som gäller. Beroende på vilket sökord man har valt och hur pass hård konkurrens det är i den bransch – och stad – man är verksam inom så tar det tid innan någonting händer. Ibland går det fortare – ibland frustrerande långsamt. Vill man däremot synas direkt så kan man välja annonsering via Google Ads. Detta innebär att man syns ovanför den organiska listan och att man ges en möjlighet att dra till intresse via den tjänsten. Att kombinera detta med ett mer långsiktigt arbete är något som verkligen kan bära frukt. För detta krävs en kombination av en SEO- och en SEM-byrå.